I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, March 23, 2010

Marah Plak Org Tegur Dia!ishk3

  “Oit... kau apa kes ni? Berangan macam kucing mati anak...”

     “Uhuk!.. hampeh betul... kowt ye pun, janganlah tepuk belakang aku... sedak kau tau tak?” Eddie menelan segelas air oren. Nasib baik tak berhambur nasi lemak di dalam mulut.

     “Oho... Sorry... Sorry...” Adam menadah tapak tangannya. Sempat lagi tersengih.

     “Kau Kenapa ni Eddie? Berangan sambil makan...”

     “tak ada apa lah... aku fikir pasal exam saja..” Raut wajahnya sukar diterjemah. Senyum dalam derita. Tangis dalam gembira.

     “Kenapa? Kau boleh jawab tak soalan tadi?” Adam memandang ke arah buku-buku rujukan Eddie yang bersepah di atas meja makan di kantin itu.

     “Biasalah... standard ar... yang senang tu aku makan kacang... yang payah tu...”

     “Makan kulit kacang...?” Keduanya tergelak.

     “Tau tak apa... tapi aku pening lah...” Eddie menggosok dahinya.

     “Pening?”

     “Mak dengan ayah aku... letak harapan tinggi sangat dekat aku... mereka nak aku jadi macam abang aku... straight As... adoi... berasap tu...” Keluh Eddie.

     “Then try your best...” Balas Adam.

     “Cakap memang senang.... cuba kau bayangkan kau di tempat aku.. apa kau rasa?”

     “PMR dulu kau excel juga kan. Aku rasa kau boleh punya...” Kata Adam memberi semangat.

     “Huh... 7A... mak ayah aku nak 8A...” Menarik nafas dalam-dalam.

     “Between A and B, not so much different lah...” Jawab Adam.

     “Pada kau... tapi pada mak dan ayah aku the different is like langit dan bumi kau tau?”

     “I can’t say anything lah... but kau tak perlu mengalah sebelum berusaha..” Adam menepuk bahu Eddie.

     “Mmmm” Angguk.

     “Kau dah prepare untuk paper esok?”

     “Final revision sesikit saja...” balas Eddie.

     “Kalau kau nak study dengan aku datang saja rumah aku...” pelawa Adam.

     “No, thanks... nanti membebel lagi Mak aku... aku pergi kedai Mak Limah tu pun mak aku dah bising...” balas Eddie.

     “Eh.. aku dengar Mak Limah ada cashier baru ek? betul ke?”

     “Aik? Tukar topik pula?”

     “Ala kau kan regular customer Mak Limah mesti tau kan?”

     “Erm.. tau lah sesikit...” Balas Eddie acuh tak acuh.

     “Takkan kau tak ada mengayat kowt? biasanya kau ni pantang ada chance...”

     “Huhu... dia sound aku selamba saja kau tau? Siot betullah...”

     “Pasal apa? – Opss.. aku tau... let me guess...”

     “apa?” Eddie tersengih.

     “Rambut kau?”

     “Nope... pasal ini...” Eddie menunjukkan sedikit rantai di lehernya.

     “Oic... kira stok-stok ustazah lah ini? Padan lah muka kau...” Adam tersengih.

     “Alah... ustazah apa macam tu... aku rasa nak tunjuk hebat saja tu...” balas Eddie.

     “Muda lagi ke?”

     “Student.... secondary school.. sebaya kita...” Balas Eddie menghabiskan air di dalam gelas.

     “Which school?”

     “Seri Negeri...”

     Mendengar nama ‘Seri Negeri’, Adam ternganga.

     “Seri.. what?!” Adam seperti tak percaya.

     “SERI NEGERI.... Sekolah Sains Seri Negeri...” Eddie sengaja melambat-lambatkan sebutan nama sekolah itu pada Adam.

     “Kau biar betul... takkan budak Seri Negeri pulak?” Adam masih kurang percaya dengan kata-kata Eddie.

     “Yang kau lebih-lebih tak percaya ni Kenapa?” Eddie tergelak.

     “tak adalah... Seri Negeri bukan sekolah elit ke? Takkan dia benarkan student dia kerja sambilan pulak? Tak logik saja lawak siput sedut kau ini Eddie...” kata Adam lagi.

     “Siput sedut ke... siput apa ke... yang aku tau... budak tu memang kerek betul... macam baik petala alam saja...” Eddie masih meluahkan rasa tak puas hati ditegur Muna tempoh hari.

     “Alah... rilekslah... kau buat dunno saja lah... apa susah... – by the way, sejak bila pulak kau sensitif sangat ini? Hehe..” Adam mengangkat keningnya dua belah.

     “Apa hehe hehe? Dia menjatuhkan kemachoan aku tau tak? Tapi....” Eddie diam seketika. Mengatur ayat yang lebih sesuai untuk diluahkan.

     “Tapi apa? Buat saspen pulak dah...”

     “Tak ada tapi-tapi... aku blah dululah... jumpa esok dalam dewan exam...” Eddie bingkas bangun meninggalkan Adam yang terpinga-pinga di situ.

No comments:

Post a Comment